Träna Biceps

Träna Biceps

Träna biceps och få armarna du alltid velat ha. 


TRÄNA MED BODYWEIGHT®

Det är bara din kropp och din fantasi som sätter gränserna för hur du kan träna med Bodyweight®. Du kan träna biceps på olika sätt genom att ändra vinklar på övningarna och på så sätt utmana musklerna på flera sätt för att bli starkare, mer explosiv, bränna fett, förbättra din idrottsprestation eller för att nå andra typer av mål. Här nedan kommer några av övningarna, och lite fakta om biceps och varför det är bra att träna dem! 


ARMARNAS ANATOMI

Till armarnas muskler räknas Biceps brachii muskeln på överarmens framsida vars främsta uppgift är att böja armbågsleden. Biceps brachiis antagonist är triceps brachii, överarmens baksida. 
Att träna biceps har nog varit vanligare bland killar tidigare, att vilja mäta sin styrka med hjälp av överarmens omkrets. Men med all rätt så har även tjejer stolt börjat träna biceps för att få snygga och starka armar!  

BICEPS CURL MED BODYWEIGHT®

Biceps curl är den vanligaste bicepsövningen, ofta utförs den med en hantel, men här ska vi göra den med Bodyweight® istället. 

Greppa handtagen underifrån, handflatan uppåt. Luta dig bakåt. Dra dig upp med hjälp av dina biceps, glöm inte att hålla kroppen rak, och armbågarna upp, under hela övningen.

BICEPSKRAM BODYWEIGHT®

Bicepskramen engagerar bicepsmuskeln fån an lite annan vinkel än vad biceps curl. Här gäller det att göra nästan samma sak som en curl, fast armböjningen sker inte uppåt utan inåt.

Greppa handtagen, luta dig bakåt med rak kropp och raka armar. Vrid handtagen så att handflatorna är inåt. Dra dig upp med hjälp av biceps, genom att böja armarna, armbågarna dras utåt bakåt medan händerna pressas mot bröstet.

BICEPS CURL OMVÄNT GREPP (REVERSE GRIP) MED BODYWEIGHT®

Biceps curl med omvänt grepp (reverse grip) är en mindre vanlig variant av curl, och är en riktigt bra övning som borde göras oftare! Skillnaden från en vanlig biceps curl är att du greppar handtagen på ett annat sätt. 

Greppa handtagen ovanifrån, handflatan nedåt. Luta dig bakåt. Dra dig upp med hjälp av dina biceps, glöm inte att hålla kroppen rak, och armbågarna upp, under hela övningen.

VARFÖR TRÄNA BICEPS


Att ha starka armar är både snyggt och bra. Armstyrka är bra att ha i vardagen samtidigt som ett par välsvarvade armar också vittnar om en stark och sund kropp.

BODYWEIGHT®

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.

 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 

Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar.

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt i Bodyweight® och minskar därmed risken för att fötterna ska glida ur. 



Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och de justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!